Cum să faci audit pentru comunicarea online

2016 bate la ușă și e timpul unei retrospective. Ce-ai făcut bine în 2015? Ce poate fi îmbunătățit? Ai învățat din greșeli? Le conștientizezi? Ai nevoie de ajutorul unui consultant în comunicare sau te descurci pe cont propriu? Am pus la punct o serie de întrebări pe care le iau cu mine de fiecare dată când o companie îmi cere ajutorul, dar nu știe de unde s-o apuce.

Auditul blogului/website-ului te ajută să creezi conținut relevant în următoarele luni, ocazie cu care vei ști ce ai de făcut și în social media.

Audit pentru conținut

Audit comunicare online

Va trebui să analizezi mai multe statistici, deschide cifrele Jetpack din WordPress sau Google Analytics. Însă, primele întrebări la care trebuie să-ți răspunzi sunt legate de articolele pe care le-ai publicat de-a lungul anului:

  • Cât de lungi au fost posturile? Ai variat lungimea articolelor? Sunt majoritatea lungi? Sau scurte? Care dintre ele a atras cele mai bune rezultate? Care este numărul mediu de cuvinte folosit în articole?
  • Care au fost cele mai populare postări? Care au fost cele mai citite articole la nivel general, dar și la nivel de categorie?
  • Ce tipuri de posturi au funcționat cel mai bine? Cu ce tip de posturi a rezonat cel mai bine audiența ta?
  • Ce articole n-au funcționat? Poți detecta un model care s-ar încadra în această categorie?
  • Ai scris pentru nișa ta? Ți-ai ales subiectele în funcție de un interes mai general? A fost asta o alegere corectă?
  • Ai fost cuiva de ajutor prin intermediul articolelor?
  • Care dintre posturi a primit cele mai multe comentarii? Care dintre ele a atins coarda sensibilă a audienței tale?
  • Care articole au primit cele mai multe share-uri?
  • Ce ți-a plăcut cel mai mult să scrii?
  • Care sunt sursele tale pentru imagini? Te fololosești de fotografii proprii? Ce mărime au imaginile folosite? Ce program folosești pentru a crea și personaliza imaginile? E suficient sau simți nevoia să încerci ceva nou? Sunt optimizate imaginile? Ai schimbat designul blogului, dar unele dintre fotografii n-au putut fi importate la dimensiunea optimă?
  • Care dintre zilele săptămânii primește cel mai mult trafic? Ce ai publicat în acele zile? A fost transpus mesajul în concordonță cu brandul tău?
  • Care sunt cuvintele cheie care ți-au trimis cel mai mare trafic în urma căutărilor online? Ți-ai optimizat conținutul în funcție de aceste cuvinte cheie?
  • Are fiecare articol o imagine bună, optimizată corect, dar  și un headline vizibil? E plăcut ochiului?

În spatele blogului

Comunicare online - in spatele blogului

Blogul/website-ul are nevoie de aerisire. Acționează acum!

  • Funcționează cum trebuie toate pluginurile? Ce poți șterge? Care dintre ele are nevoie de actualizare?
  • Ce mesaj ai pentru eroarea 404? Poți să-l faci mai folositor pentru utilizatori care ajung în această situație?
  • Ai linkuri care nu mai sunt bune? Poți folosi brokenlinkcheck.com sau poți instala un plugin care să-ți descopere linkurile nefuncționale. Poți actualiza linkurile stricate?
  • Ai un plan SEO? Pui cuvintele cheie acolo unde trebuie? Dacă ai instalat Yoast ai undă verde la majoritatea posturilor? Ce poți îmbunătăți anul viitor?
  • Ai completat câmpul “alt-text” pentru toate imaginile tale, cu descrieri corecte și care să conțină cuvintele tale cheie?
  • Ce ai folosit ca să urmărești traficul? Funcționează?
  • Generează un raport Google Analytics despre ce s-a întâmplat pe site-ul tău, despre cine îl citește și ce platformă folosește (PC, mobil, tabletă)!

Designul

Comunicare online - design blog

Mâncăm cu ochii, se mai spune. Cititorii trag concluzii instantanee despre tine și despre blogul/website-ul tău. Dacă nu i-ai convins din prima, nu se mai întorc. Ce spune design-ul site-ului tău?

  • E funcțional?
  • Poate fi citit ușor?
  • E plăcut ochiului?
  • Te descrie pe tine dintr-o privire?
  • Ești consistent în ceea ce privește culorile și fonturile?
  • Există vreun widget care poate fi înlăturat?
  • Cum funcționează sidebar-ul? Ce poți da mai jos sau șterge definitiv?
  • Profiți la maximum de footer-ul blogului tău?
  • Ai bannere publicitare ciudate? Le poți actualiza sau șterge?
  • Dispui de locuri dedicate în pagină unde cititorii te pot urmări?
  • Ai un câmp dedicat newsletter-ului? E proeminent? Ai mai mult de unul? E de tip pop-up? Merită?
  • Pictogramele pentru social media sunt puse în ordinea corectă? (ai putea să le ordonezi în funcție de popularitate). Au linkuri corecte? Au mărimea și culoarea optime?
  • Homepage-ul  – funcționează toate linkurile de pe pagina ta principală?
  • Ce poți scoate din design pentru a îmbunătăți aspectul site-ului?
  • Ce folosești pentru a face share în social media? Folosesc cititorii această soluție? Poți găsi ceva care funcționează mai bine?
  • Branding personal: este site-ul tău recognoscibil? Îți reprezintă brandul? Ai folosit același tehnici de brand și pentru imaginile din articole?

Social media

Social Media

Nu poți ignora social media, chiar dacă în România acest cuvânt e sinonim cu Facebook în cele mai mutle cazuri.

  • Care dintre serviciile de social media pe care le folosești are cea mai mare creștere?
  • Care dintre ele oferă cel mai mare engagement?
  • Care dintre cele îți place cel mai mult?
  • Ți-ai schimbat fotografia și descrierea de profil în ultimul timp? Cât de actuale sunt?
  • Care dintre serviciile de social media ți-a adus rezultatele cele mai eficiente, în raport cu efortul depus de tine?
  • Ce serviciu social media ți-ai dori să încerci anul viitor?
  • Este suficient de clar mesajul despre cine ești și ce faci în toate serviciile de social media pe care le folosești?
  • Ai trimitere către website de pe toate platformele sociale? Sunt aceste linkuri evidente și ușor de găsit?

Strategia de promovare

Promovarea trebuie să vină în primul rând de la tine. Cititorii trebuie atrași, pentru că sunt ocupați să citească altceva.

  • Ce ai făcut să câștigi cititori noi pentru blogul tău?
  • Cum oferi newsletterul? Ai fost consistent cu el, ai urmărit statisticile?
  • Ai publicat articole în calitate de guest author undeva? A meritat timpul? Ai fi dispus să încerci în noul an?
  • Ai încercat să obții acoperire și în media tradițională?
  • Ai încercat să colaborezi cu site-uri similare cu al tău? Ai făcut promovare de tip cross? Cu cine ai putea să lucrezi în 2016?
  • Ai oferit vreun cadou cititorilor tăi? Cum a funcționat?

Scopuri

Plan comunicare

  • Ți-ai propus vreo țintă anume în ceea ce privește website-ul/blogul tău? Ai îndeplinit-o?
  • Ai fost prea ambițios? N-ai fost suficient de ambițios?
  • Ce ai în minte pentru anul viitor?
  • Ai pus pe hârtie planuri de viitor?
  • Ce crezi că ai putea să înveți din greșelile pe care le-ai făcut anul acesta?